Akt o digitálních službách (Digital Services Act, DSA) je nařízení Evropské unie, jehož cílem je vytvořit bezpečnější a transparentnější online prostředí. Cílem DSA je posílit digitální práva občanů EU a zároveň nastavit férovější pravidla pro fungování digitální ekonomiky.
DSA zavádí jednotná pravidla pro digitální platformy, jako jsou sociální sítě, tržiště a jiné online platformy, a klade důraz na ochranu uživatelů před nezákonným obsahem, dezinformacemi a dalšími škodlivými jevy na internetu.
DSA zavádí nové povinnosti provozovatelům online platforem, například povinnost rychle odstraňovat nezákonný obsah, efektivněji moderovat příspěvky a zajistit transparentnost algoritmů, které doporučují obsah uživatelům. Dále musí platformy poskytovat uživatelům snadné způsoby, jak se bránit proti neoprávněnému mazání příspěvků nebo účtů. Důraz je kladen i na ochranu dětí a omezení cílené reklamy.
Co právo obsahuje?
Pokud na nějaké webové stránce, která sdílí data (např. webhosting, datová úložiště, různé platformy) narazíte na obsah, který považujete za nezákonný (např. falešný profil, pomluvy, kyberšikana), můžete to nahlásit přímo poskytovateli webu. Možnost oznámit takový obsahu poskytovateli by měla být snadno dostupná, uživatelsky přívětivá a oznámení by mělo být možné podat oznámení elektronicky.
Aby poskytovatel mohl oznámení rychle a efektivně vyřídit, mělo by obsahovat vysvětlení, tj. proč si myslíte, že obsah je nezákonný, odkaz (např. URL), kde se obsah nachází, vaše jméno a e-mailovou adresu a prohlášení, že oznámení podáváte v dobré víře a informace v oznámení jsou správné a pravdivé.
Poskytovatel vám musí potvrdit, že oznámení přijal. Pak by měl rychle s náležitou péčí rozhodnout, zda považuje obsah za nezákonný. Měl by vás také informovat o tom, zda pro posouzení používá automatické nástroje. Automatizované nástroje jsou v tomto případě počítačové programy, které automaticky rozpoznávají a v některých případech i odstraňují obsah bez nutnosti manuální kontroly člověkem. Jakmile poskytovatel rozhodne, informuje vás o výsledku a případně o možnostech, jak se proti rozhodnutí bránit. Těmi může být využití interního systému vyřizování stížností (pokud jej má poskytovatel zřízen), předložení věci k posouzení subjektu mimosoudního řešení sporů nebo soudní přezkum.
Příklady
Více informací
Český telekomunikační úřad: Průvodce ČTÚ nařízením DSA pro uživatele služeb
Jak žádost podat?
Žádost můžete uplatnit e-mailem, nebo prostřednictvím formuláře na webových stránkách, pokud ho poskytovatel nabízí.
Co by mělo být v žádosti uvedeno?
Žádost by měla obsahovat vysvětlení. V žádosti by mělo být uvedeno, proč si myslíte, že obsah je nezákonný, odkaz na nezákonný obsah (např. URL), informace, kde se obsah nachází, vaše jméno a e-mailová adresa a prohlášení, že oznámení podáváte v dobré víře a informace v oznámení jsou správné a pravdivé.
Jaké jsou lhůty?
Žádost musí poskytovatel webové platformy vyřítit rychle a s náležitou péčí.
Jsou nějaká omezení tohoto práva?
K vyřízení vaší žádosti nejsou žádná omezení.
Bude mě to něco stát?
Poskytovatel webové platformy musí žádost vyřídit bezplatně.
Co mám dělat, když poskytovatel webové platformy nereaguje, nebo obsah neodstraní?
Pokud obsah poskytovatel neodstraní, můžete postupovat podle informací, které vám poskytl, např. využít interní systém pro vyřizování stížnosti. Pokud nejste s rozhodnutím spokojeni nebo poskytovatel vůbec nereaguje, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad.